Tvorba webu    →    Kolik stojí nový web? Jde to i skoro zadarmo.

Kolik stojí nový web? Jde to i skoro zadarmo.

Pár hodin klikání myší nebo stovky hodin tvrdé práce kvalifikovaného odborníka? Když se dostanete do bodu, kdy uvažujete o nové webové prezentaci pro Vaše podnikání, existuje mnoho různých cest, kterými se můžete vydat. Jsou velmi odlišné cenou, kvalitou i účelem. V praxi to znamená, že můžete zaplatit několik stokorun nebo i stovky tisíc. V čem jsou rozdíly? Co vybrat? Stačí levnější řešení použitím nějakého online nástroje jako např. Webnode či Wix? Pojďme se na to objektivně podívat a porovnejme všechny dostupné možnosti.

V odborných otázkách mám rád jednoduchá přirovnání. Proto hned na začátku jedno takové použiji. Představme si, že webová prezentace je náš dům. Když chcete bydlet, máte mnoho možností, můžete bydlet třeba ve stanu za pár stokorun nebo také v luxusní vile za několik desítek milionů. Dům si můžete pronajmout či koupit do osobního vlastnictví. Rozhodujícím faktorem v pořizování domu bude vždy jeho účel (rekreace, trvalé bydlení) a samozřejmě jeho pořizovací, ale také provozní cena během následného budoucího bydlení. Každý dům bez ohledu na výši investice by také měl splnit některá elementární očekávání - např. to, že v dešti nezmokneme a v zimě nám bude teplo. A nejen to - pokud do střechy zatéká, znehodnotí se při prvním krupobití vše, co jsme do nového domu koupili (elektronika, nábytek). A úplně stejné je to s webovou prezentací. Hned na počátku plánování nového webu je potřeba myslet na budoucnost. Ať už bude naše počáteční investice malá či velká, vždy musí dávat smysl a plnit svůj účel. 

Obecná představa

Za 15 let praxe v online byznysu se až příliš často setkávám s klienty, kteří se na první schůzce zajímají o to, jak bude jejich web vypadat, zda bude graficky poutavý, zda do něj budou moci jednoduše vložit fotografie a texty apod. To je samozřejmě důležité, ale hlavním úkolem našeho webu je vždy generovat zisk, tzn. na náš web je potřeba přitáhnout maximální možné množství potenciálních klientů. Jedině pak web plní svůj účel. Vše ostatní lze považovat pouze za cestu a způsob, jak toho dosáhnout. 

První krok - Odpovězte sami sobě na základní otázky

Než začneme vybírat konkrétní řešení, ujasněme si některá fakta: 

Kdo jsme a co vlastně potřebujeme?
Co nám má nový web přinést, jaká jsou konkrétní očekávání?
Jaká je naše budoucnost?


Kdo jsme a co vlastně potřebujeme? Je jasné, že potřeby malého lokálního živnostníka budou zcela odlišné od požadavků velké společnosti. Je také samozřejmé, že finanční možnosti budou v tomto případě velmi odlišné. Malý živnostník i nadnárodní společnost mají ale jedno společné - každá jejich investice musí dávat smysl a musí mít patřičnou návratnost např. v podobě spokojeného zákazníka. Sanotná cena nového webu ale není vždy zárukou kvality. Proto je potřeba o celé problematice něco málo vědět a dobře zvolit konkrétní řešení a jeho dodavatele. Právě to je často problém, protože možností je opravdu mnoho a pro človka, který se nepohybuje aktivně v oblasti online marketingu je těžké zvolit správně.

Pojďme si tedy v následujících řádcích popsat a odborně zhodnotit naše možnosti.

Web svépomocí

Klady

1. Téměř nulové pořizovací náklady.

2. Neomezené možnosti realizace, které jsou závislé pouze na Vašich dovednostech.

Zápory

1. Pokud neumíte reálně programovat, výsledek bude po technické stránce špatný. Kvalitní web rozhodně není o elementární znalosti HTML.

2. Jestliže nemáte hlubší znalosti webové analytiky a patřičných online nástrojů, web nebude generovat požadovaný zisk a návštěvnost.

3. Zabere velmi mnoho času, než web vytvoříte a spustíte.

4. Každou chybu v zobrazení či potřebnou úpravu budete řešit velmi dlouho a s nejistým výsledkem.

Web svépomocí zvolíme nejčastěji pro jeho nízkou pořizovací cenu. V podstatě zaplatíme pouze provoz webu, tzn. hosting a vše ostatní děláme sami. Je to podobné, jakobychom se pustili do stavby domu našimi vlastními silami bez patřičných znalostí. V praxi to znamená, že výsledek nebude odpovídat očekávání a celý proces bude trvat velmi dlouho. Největším problémem tohoto řešení je právě nedostatek odborných znalostí - problematika tvorby webu je dnes velmi složitá a obsáhlá, má svá pravidla a zákonitosti. Jestliže ale pomineme technické zpracování celé prezentace a přistoupíme na myšlenku, že nám takový výsledek stačí, pak je potřeba si uvědomit následující:

Největší slabinou tohoto řešení je absence základní webové analytiky tzn. analýza klíčových slov, správné zacílení na požadovanou skupinu uživatelů a tím potenciálních klientů, chybějící SEO a SEM a z toho vyplývající nízká návštěvnost a samozřejmě neplnění základních cílu především v oblasti generování zisku. Každý web by totiž na prvním místě měl generovat zisk, to je hlavní důvod, proč jej vytváříme. S tímto bodem se velmi úzce pojí samotné technické zpracování celé prezentace a v neposlední řadě i uživatelský komfort tzn. korektní zobrazení na všech zařízeních a po grafické stránce dodržení UX standardů.

Výše uvedené reálně nezvládnete bez patřičných zkušeností a znalostí v oboru. Proto je čas investovaný do realizace celého webu neproduktivní a je velmi pravděpodobné, že pokud byste stejný čas věnovali Vašim produktům a službám, bude to po ekonomické stránce výhodnější.

Přesto se pojďme podívat, jaké jsou možnosti, jestliže se pro tento typ realizace webu rozhodnete. 

Jaké jsou možnosti?

Nejčastějším řešením je zvolit jeden z volně dostupných redakčních systémů, následně vybrat hotovou šablonu webu, která je k použití zdarma a tu pak upravit k obrazu svému a naplnit obsahem. Pro tento účel doporučuji využít jeden ze tří nejpoužívanějších systémů: 

WordPress
Joomla
Drupal

Upozornění:
Je potřeba říci, že ani jeden z výše uvedených redakčních systémů není primárně určen pro tvorbu webu svépomocí.
Naopak se jedná o velmi sofistikovaná řešení, která používají i profesionálové v oboru tvorby webů a eshopů. Zásadní rozdíl je však v tom, že profesionální odborník nepoužije pro zhotovení webu vybranou šablonu, ale vše vytvoří sám a redakční systém následně upraví (doprogramuje) podle požadavků klienta. V tom okamžiku se jedná o plnohodnotné a kvalitní řešení, ve kterém je např. WordPress použit pouze jako základ redakčního systému.

Jinou možností je vytvořit webovou prezentaci za použití nějakého počítačového programu. V minulosti se jednalo často o Microsoft FrontPage či dokonce Microsoft Word. Jestliže však chcete, aby Váš výsledek vypadal "alespoň nějak", na tyto programy rovnou zapomeňte. Slouží výhradně pro amatérské osobní weby (např. web dítěte na základní škole) a v komerční zóně nemají uplatnění.

Jaké jsou reálné náklady

Za realizaci webu neplatíte, vše si děláte sami. Jediné náklady, které Vás čekají jsou webhosting a doména. Webhosting je služba, kterou musí využít každý web, který je na Internetu - jednoduše řečeno každý web musí být uložený na nějakém místě, aby byl dostupný online na nějaké adrese.

Za běžný webhosting i s doménou zaplatíte přibližně 350 - 500 Kč za každý rok provozu.

 

Web, vytvořený online nástrojem

Výhody řešení

1. Nízká cena.
2. Velmi rychlé a jednoduché řešení, vše si "naklikáte" za pár minut.
3. Kvalitní technický základ webu - obvykle web splňuje veškeré moderní náležitosti pro SEO.
4. Nemusíte řešit webhosting ani jiné technické náležitosti.
5. Na pohled krásné grafické šablony.
6. Můžete spustit i jednoduchý eshop.
7. Většinou kvalitní podpora.

Nevýhody řešení

1. Toto řešení není úplně vhodné pro velké projekty s mnoha požadavky na individuální funkcionality - individuální funkce nad rámec šablony je ale možné jednoduše doplnit. V podstatě jakékoli doplňky či individuální doprogramování funkcí naleznete např. na platformě Customio - www.customio.cz
2. Webová stránka, vytvořená online nástrojem není Vaše, vše máte pouze pronajaté. Nemáte tedy přístup ke zdrojovým datům a jste plně odkázáni na provozovatele služby. To ale nemusí být nutně problém - o vše technické, o provoz i o případné chyby se stará provozovatel nástroje.

Mezi nejčastější online nástroje patří např. Webnode nebo WIX. Primárním účelem těchto služeb je vytvoření firemních či osobních stránek rychle, jednoduše, levně a profesionálně. Obvykle můžete vytvořit také internetový obchod.

Online nástroje, jako např. Webnode jsou koncipovány tak, aby si web mohl vytvořit opravdu každý a to bez technických znalostí. Vše je předpřipravené ve formě šablon, vše podstatné si můžete upravit přímo ve vizuálním editoru. Doslova si tak naklikáte web podle Vašich představ, přidáte vlastní fotografie, text, formuláře, soubory ke stažení a mnoho dalších prvků. Součástí takového online nástroje je také technické zajištění webu - vůbec tedy neřešíte webhosting, registrace domén obvykle probíhá opět v jednoduchém grafickém prostředí.

Velkou výhodou online nástroje je okamžité založení webu během několika minut a zdarma. Můžete si tedy vyzkoušet, zda Vám toto řešení vyhovuje či nikoli. Velmi dobrá také bývá odezva zákaznické podpory. Obzvláště u Webnode je podpora plně lokalizována do českého jazyka, na klientské centrum se můžete obrátit telefonicky nebo e-mailem a kvalitativně je vše na velmi vysoké úrovni.

Pro ilustraci se můžete podívat na video níže, jak během sedmi minut vytvořit celý web. Zdarma, bez závazků a bez jakýchkoli technických znalostí.

 
 

Co dělat, když v editoru online nástroje nenajdete požadovanou funkci?

Může se stát, že při tvorbě webu online nástrojem narazíte na funkci, kterou byste do webové stránky chtěli zařadit, ale editor tuto funkci nepodporuje. Může se jednat třeba o vložení ankety pro Vaše návštěvníky, použití diskuzního fóra, přidání vyskakovacích oken nebo cokoli, co Vás napadne. V takovém případě není potřeba zoufat. Existují velmi jednoduché klikací nástroje, které do Vašich stránek jakoukoli funkci doplní. Opět v základní podobě zdarma a za pár minut. Jedním takovým nástrojem kompletně v češtině je Customio - klikněte sem a podívejte se, jaké doplňkové funkce Customio nabízí.

Jaké jsou reálné náklady

Náklady mohou být různé v závislosti na zvoleném nástroji a také na množství funkcí, které chceme na webu využívat.  Za základní realizaci obvykle neplatíte, provoz i tvorba webu je tedy zdarma.

Za obvyklé firemní řešení včetně vlastní domény zaplatíte přibližně 100 - 200 Kč za každý měsíc provozu.

 

Web od studenta nebo známého

Výhody řešení

1. Přijatelná cena.
2. Obvykle ochotný přístup k celému řešení.
3. Web může být kvalitní - s přímým ohledem na schopnosti realizátora.

Nevýhody řešení

1. Nejistý výsledek v otázce kvality. Student či známý většinou nemá dostatečnou praxi a mnoho takto vytvořených webů je technicky hůře zpracovaných než levný web za pomocí online nástroje. Studenti nedostatek znalostí obvykle eliminují zakoupením hotové šablony např. pro WordPress. Dodatečné úpravy nebo pokročilejší funkce je pak ale velmi těžké realizovat.
2. Absence profesionální podpory - obvykle špatná podpora od realizátora. Jakýkoli problém, chyba či nedostatek webu, který je již v provozu bude řešen dlouho a s nejistým výsledkem.

Určitě ve svém okolí máte někoho, kdo dělá webové stránky. Může to být student, kamarád, známý... Hlavním podstatným rozdílem od dvou předchozích možností je to, že web nebudete dělat svépomocí, ale vytvoří Vám jej "odborník". Odborná zdatnost tohoto člověka může být naprosto různá, klíčové mohou být proto reference a jejich počet. Svěřit svůj firemní web do rukou studenta či kamaráda je určitě příjemné především z pohledu ceny - jako protihodnota může dobře posloužit flaška dobrého sektu nebo finanční částka řádově mezi 5 a 20 tisíci korunami. Při volbě tohoto způsobu realizace firemního webu byste si měli dát pozor především na následující:

Dobré reference a hlavně množství referencí
Před samotnou realizací by měla proběhnout analýza Vašeho podnikání
Měli byste obdržet dokument Analýzy klíčových slov
Celý web by měl mít unikátní grafiku - tzn. nemělo by se jednat o šablonu, která je stažená zdarma
Web by měl být napojen na standardní radekční systém pro snadnou přenositelnost a podporu (WordPress, Joomla, Drupal)


Největší slabinou jsou nulové záruky v podstatě na cokoli. Není žádným tajemstvím, že opravdový odborník v daném oboru si řekne nemalé částky a to právě proto, že si je vědom svého umu a práce má dost. Naproti tomu člověk, který dělá weby např. jako svoji volnočasovou aktivitu ocení i menší částku za svoji práci, ale výsledek může být různý. V praxi jsou tito lidé často šikovní, ale kvalit profesionála nedosahují. Vámi investované peníze pak nenesou požadovanou návratnost a ikdyž jste nezainvestovali nijak velkou částku, velmi často v blízké budoucnosti přecházíte na opravdu profesionální řešení. Důvodem bývá i špatná podpora - tzn. Vámi požadované změny na webu v průběhu jeho fungování. 

Jaké jsou reálné náklady

Náklady mohou být různé - od láhve dobrého sektu, přes protislužbu až po finanční ohodnocení.

Za základní firemní řešení zaplatíte přibližně 5 - 20 000 Kč jednorázově.

 

Web od freelancera

Výhody řešení

1. Větší pravděpodobnost profesionality a dobrého zpracování.
2. Většinou dobrá podpora.
3. Nižší cena, než web od velké agentury.

Nevýhody řešení

1. Výrazně vyšší pořizovací cena, než v předchozích případech
2. Delší doba realizace, riziko oborového zpracování - narozdíl od agentury vše dělá jeden člověk a jak známo, devatero řemesel - desátá bída. Grafiku tedy navrhuje stejný freelancer, který následně programuje.
3. Celková kvalita je natolik rozdílná u jednotlivých zhotovitelů, že je potřeba věnovat mnoho času výběru vhodného freelancera.

Spolupráce s freelancerem - tzn. s člověkem na volné noze je v mnoha aspektech podobná jako s profesionální agenturou. Největším rozdílem je fakt, že freelancer dělá na Vašem webu vše, grafika, programátora, marketéra... Agentura práci rozdělí - tzn. grafiku vytváří profesionální grafik, programování se věnuje profesionální programátor a marketing realizuje profesionální online specialista. Nelze říci, že práce freelancera musí být nutně špatná, na českém trhu je velká spousta opravdu vysoce kvalifikovaných profesionálů. Problém je poznat "toho pravého". Důležitou roli při výběru správného freelancera by měly hrát určitě reference - jejich kvalita a množství. Obecně lze říci, že byste měli dát pozor na následující aspekty:

Reference, reference a zase reference.
Dejte si dobrý pozor na kalkulaci ceny - kvalitní freelancer bude pracovat za 500 - 700 Kč na hodinu. Problém je v tom, že cena v profesionální agentuře je v tomto případě již jen o málo větší, bez problému se domluvíte s obchodním zástupcem na cenu okolo 800 Kč za hodinu. Pak je celková investice na zvážení.
Před samotnou realizací by měla proběhnout analýza Vašeho podnikání. Měli byste obdržet dokument Analýzy klíčových slov
Celé řešení by mělo fungovat na standardizovaných řešeních - pokud tomu tak není, můžete se velmi snadno dostat do situace, že se stanete závislí na daném freelancerovi a nikdo jiný nebude schopen se systémem pracovat popř. doprogramovat nové funkce.


Největší slabinou tohoto řešení je bezesporu fakt, že vše dělá pouze jedna osoba. S tím souvisí možná časová náročnost, nezastupitelnost a riziko nedostatečné kvalifikace ve všech oborech online marketingu. 

Jaké jsou reálné náklady

U ceny je potřeba dát dobrý pozor na hodinovou sazbu. U hodinové sazby okolo 600 či 700 Kč je již dobré zvážit, zda celý projekt nepřenechat kvalifikované agentuře.

Za základní firemní řešení zaplatíte přibližně 30 - 50 000 Kč jednorázově.

 

Web od profesionální agentury

Výhody řešení

1. Většinou (až na výjimky) kvalitní řešení.
2. Kvalitní podpora.
3. V podstatě neomezené možnosti funkcí.

Nevýhody řešení

1. Vysoká cena.
2. Často nestandardní redakční systém na úpravu obsahu webu. To s sebou přináší závislost na dané agentuře do budoucna.

Když se řekne profesionální agentura, mnoho lidí si představí nedosažitelně vysokou pořizovací cenu. V porovnání s předchozími možnostmi je cena opravdu o mnoho vyšší, ale pokud je web udělán správně, vyplatí se. Možnosti jsou nekonečné a neomezené, závislé pouze na Vašich finančních možnostech, podpora je profesionální a Váš nový web bude velmi pravděpodobně ziskový a splní předem daná očekávání. Vtip je v tom, že každý segment prací dělá profesionál v daném oboru. Grafik dělá grafiku, programátor programuje a marketér vytváří marketingové části. Navíc zde vše podléhá projektovém řízení a můžete se tak spolehnout na termíny.

Jak vypadá vlastní realizace Vašeho projektu?

Agentura většinou nejprve analyzuje Vaše podnikání a odborník Vás dost podrobně vyzpovídá.
Teprve poté připraví konkrétní řešení a cenovou nabídku.
Vytvoří návrh grafiky a základní analýzy jako je analýza klíčových slov a obsahová strategie.
Vše s Vámi zkonzultují a pustí se do programování dohodnutých funkcí.
V domluveném čase Vám předají hotový web a patřičně Vás zaškolí pro jeho používání.
Navrhnou marketingové strategie a celý web spustí.
Jsou připraveni splnit veškeré Vaše požadavky i v budoucnu.

Jaké jsou reálné náklady

V agentuře je potřeba dát pozor na předem jasně stanovenou cenu vůči jasně stanoveným funkcím. Před započetím celé realizace je obvykle vyžadována zálohová platba.

Za základní firemní řešení zaplatíte přibližně 100 000 - 250 000 Kč jednorázově.

 

Závěrem

Ať už se rozhodnete pro jakoukoli možnost, pamatujte, že web není jen krásné pozlátko, ale vždy musí generovat zisk a tím plnit svůj základní účel. Za každým kvalitním webem je mnoho odvedené práce, mnoho úsilí a času. Pokud nechcete či nemůžete ivestovat větší finanční částku do jeho realizace, osobně Vám doporučuji použít některý online nástroj. Za velmi nízkou cenu získáte mnoho muziky alespoň v oblasti technického zpracování a krásného vizuálu. Až toto řešení přerostete a dostanete se do situace, kdy Vám online nástroj nestačí ani s doplňky, poohlédněte se po kvalitní agentuře. Volba freelancera studenta je v takovém okamžiku až příliš velké riziko, že za větší peníze dostanete horší produkt, než máte nyní s online nástrojem.

Přeji Vám mnoho úspěchů a doufám, že můj článek byl pro Vás přínosem :) 

Proč použít Customio pro firemní web?
19.06.2022, Martin Brodecký

Customio je nejlepší volbou pro malé i velké firemní webové projekty. Pojďme se podívat, v čem je Customio tak jiné od ostatních řešení webových prezentací.

Proč nedoporučuji WordPress pro firemní web?
19.06.2022, Martin Brodecký

Několik jasných a racionálních důvodů, proč nedoporučuji WordPress redakční systém pro firemní webové stránky. Pojďme se na to společně podívat a vše si konkrétně ukázat.

Proč není Váš web v Google?
21.05.2022, Martin Brodecký

Když Váš web není v Google, zákazníci jej nenajdou. Pojďme si společně zodpovědět, proč Vás Google nevidí a co můžete udělat proto, aby se situace změnila. Je to snadné.

pencilTato webová stránka používá Cookies

Prohlížením obsahu těchto stránek a využíváním produktů a služeb na těchto stránkách souhlasíte s použitím Cookies. Další informace naleznete v sekci Ochrana soukromí.
Rozumím a beru na vědomí