SEO a marketing webu    →    Na první pozice v Google bez investic do reklamy

Na první pozice v Google bez investic do reklamy

Při své více než patnáctileté praxi v reklamních agenturách a společnostech, které se zabývali tvorbou webových stránek a e-shopů jsem se velmi často setkal s klienty, kteří měli již několik let vytvořený relativně pěkný web a jako běžnou součást propagace stránek pravidelně platili vysoké částky za Google reklamu a PPC kampaně. Nebylo žádnou výjimkou, že běžný regionální podnikatel hradil každý měsíc okolo 10 - 20 tisíc korun. Je jasné, že tento vynaložený náklad danému podnikateli přinesl požadovaný užitek ve formě nových zákazníků, kterým se reklama zobrazila a tato reklama je zaujala. 

Při společné konzultaci nad problematikou webů a marketingu jsem si všiml zajímavého faktu - drtivá většina těchto podnikatelů se stala na tomto způsobu propagace svých produktů a služeb doslova závislá. Tento způsob považovali za určitou "jistotu", dovedli si již celkem spolehlivě vypočítat z dlouhodobějších statistik, kolik musí investovat do reklamy, aby jim tato investice přinesla daný zisk a v obavě o svůj byznys již nechtěli řešit alternativní způsoby marketingu.

Jinou skupinou byli podnikatelé, kteří si nemohli dovolit podobné investice do reklamy nebo zkrátka takové peníze investovat nechtěli. Argumentovali tím, že vývojář webové stránky či e-shopu by měl přeci zajistit, aby zrovna tento webový projekt byl pro svou cílovou skupinu zákazníků dobře najitelný a viditelný na Google.

Ani jeden z výše uvedených přístupů k propagaci vlastního projektu není z odborného hlediska ten pravý. V tomto článku bych Vám chtěl prezentovat určitý nadhled a nasměrovat Vás na správnou cestu. Jak už tomu tak na světě bývá, cest je na výběr mnoho. Mnoho z nich je slepých, mnoho vede do záhuby a jen několik jich končí opravdu v cíli. Ty cesty, které do cíle vedou, nebývají nejkratší ani nejjednodušší. Odměna za vynaloženou námahu pak ale stojí za to :).

 

1. Technické zpracování SEO na webu či e-shopu je holý základ

Nejprve si řekněme, co to je vlastně to magické slovíčko SEO. Jedná se o zkratku z anglického slovního spojení Search Engine Optimization. V překladu tedy Optimalizace pro vyhledávací stroje. Na internetu je dnes tolik různých webových prezentací, e-shopů, blogů a různého obsahu, že se na první pohled může zdát nemožné se mezi těmi miliony stránek prosadit. Kdo se v tom má vyznat? No přeci vyhledávací robot. A přesně takový vyhledávací stroj je zodpovědný za to, zda Vás Vaše cílová skupina zákazníků (uživatelů internetu) najde. Největším aktérem na internetové scéně v této oblasti je bezesporu Google. V naší krajině pak učitě stojí za zmínku Seznam.

První a základní věc, kterou je tedy potřeba vyřešit je technické zpracování kódu Vašeho webového projektu. Nemyslím tím ale validitu a chyby v kódu samotném. Možná Vás to překvapí a mnoho prodejců SEO analýz a svých SEO produktů Vám bude zarputile tvrdit pravý opak, ale Google je do značné míry flexibilní a je schopen dobře porozumět i špatně napsanému kódu. A to je rozhodující - zda Google či jiný vyhledávací stroj bude kódu rozumět či nikoli. Vezměme si jednoduchý příklad. Pokud uděláme test v podstatě jakýmkoli komerčním online nástrojem třeba známé webové platformy YouTube, kterou mimochodem vyvíjí sám Google, bude YouTube vykazovat velké množství chyb a nevalidních náležitostí kódu. Absurdní? Nikoli. SEO analyzéry a podobné nástroje jsou vyvíjeny proto, aby generovaly zisk a tedy aby našly maximální množství chyb a neznalého uživatele tím získaly jako svého zákazníka.

První věc jsme si tedy ujasnili. Google i jiné vyhledávací stroje jsou poměrně dost flexibilní a pokud Vám Váš web netvořilo dítě základní školy nebo absolutní lajdák, pak v této oblasti není obvykle potřeba mít obavy. 

Hodně pozornosti ale musíme zaměřit na jiné technické náležitosti webu. Pojďme se podívat na ty základní.

1. Každá podstránka na webu nebo každý článek by měl obsahovat kvalitní titulek, popis, autora, datum změny, typ obsahu, obrázek pro sdílení, klíčová slova a další individuální parametry. Tyto parametry se píší do tzv. META tagů a jsou součástí hlavičky každé podstránky.

2. Každá podstránka či článek by měla obsahovat pouze jeden nadpis typu H1 a následnou logickou strukturu nadpisů.

3. Každý odkaz na stránce by měl obshovat také titulek a každý obrázek na stránce by měl obsahovat tzv. ALT obrázku. Velikost obrázku by zároveň neměla přesáhnout určitou mez, aby nedošlo ke zpomalení celého webu.

4. URL adresy podstránek by měly být logické, neměly by obsahovat zbytečné množství parametrů a měly by být zaneseny v tzv. Site mapě ve formátu XML (soubor sitemap.xml).

5. Webová prezentace by v žádném případě neměla obsahovat nefunkční odkazy na neexistující stránky.

Jak můžete vidět, celá problematika není úplně jednoduchá a v každém případě vyžaduje odbornou ruku zkušeného člověka. Mnoho z výše uvedených náležitostí ale naopak nevyžaduje vyloženě technické zásahy do kódu webu, protože ve většině redakčních systémů, které k tvorbě webu používáte lze toto vše "naklikat". Stačí jen vědět, že je to důležité a kde to v daném systému najít. Rozumný přístup k tomuto nastavení mají také online nástroje na tvorbu webu jako např. Webnode či Wix.

 

2. Kvalitní obsah webové prezentace je alfa i omega

Předpokládám, že o kvalitě obsahu a o obrovském vlivu na SEO dané prezentace jste určitě slyšeli už hodněkrát. Proto se u tohoto, pro mě samozřejmého, aspektu nebudu příliš dlouho zastavovat. Blíže se na toto veliké téma podíváme v některém z dalších článků. Uvědomte si, že právě obsah dělá web webem. Vše ostatní jsou pouze pomocné nástroje. Dbejte s maximální péčí na to, aby Váš obsah byl kvalitní, jedinečný, neokopírovaný a aby oslovil Vaši chtěnou cílovou skupinu a zaujal ji. Je to polovina úspěchu v celém internetovém marketingu a jen málokomu se podaří udělat obsah natolik zajímavý, aby vybočil z řady tisíců a miliónů jiných webů. Věnujte mu proto extrémní péči, nebojte se požádat o radu odborníka - např. při tvorbě videa, úpravě fotografií nebo psaní poutavého textu. Jakákoli investice ať už časová či finanční do smysluplného obsahu se Vám velmi rychle vrátí a zúročí v podobě návštěvnosti, tvorbě přirozených zpětných odkazů na Vaše dílo a tím i v počtu vzniklých zakázek z online prostředí.

 

3. Blog a Vlog jako nástroj marketingu

Právě se dostáváme ke klíčové části úspěchu. Nejprve si ale pojďme vysvětlit oba pojmy z nadpisu.

Blog je pravidelný, psaný online materiál, který se zaměřuje na Vaši cílovou skupinu potenciálních zákazníků. Nepředstavujte si blog jako deníček pubertálního dítěte, které právě zjistilo, jak super je možnost svobodného projevu na sociálních sítích :). Firemní blog je silným stavebním kamenem Vaší online sociální klientské základny. Klíčová je zde pravidelnost příspěvků, následné sdílení těchto příspěvků na sociálních sítítch a cílené budování publika. Z toho jednoznačně vyplývá, že články musí zaujmout.

Je potřeba si uvědomit, že firemní blog by v žádném případě neměl být o Vás a o Vaší firmě. S touto chybou se setkávám velmi často a svědčí to o základním nepochopení celého principu firemního blogování.

Článek musí být vždy nenucený a zajímavý pro svou cílovou skupinu. Uveďme jednoduchý příklad. Web, zabývající se prodejem kojeneckého zboží. Jasnou cílovou skupinou jsou tedy maminky. V našich článcích na firemním blogu ale nebudeme psát na téma, jaké zboží nabízíme, jak kvalitní je nebo proč by si jej měla každá maminka koupit. Budeme naopak volit témata zdánlivě mimo rámec našich produktů, témata, kterými se zabývá každá maminka každý den a řeší je - např. jak správně a efektivně uspat malého rošťáka, aby si mamča mohla chvilku odpočinout. V článku nenásilnou formou zmíníme, jak správná volba peřinky může přispět k dlouhému a klidnému spánku a uvedme odkaz. Hurá! Byznys je na světě, protože onu peřinku samozřejmě a přirozeně nabízíme ve svém sortimentu kojeneckého zboží. Pokud k tomu všemu necháme maminky pod článkem diskutovat, můžeme si být jisti, že objednávky na sebe nenechají dlouho čekat. A co víc. Každá správná matka se přece musí na pískovišti pochlubit jiné skvělé matce, že objevila moc zajímavý článek...

Když pochopíte tento princip, tak jste objevili svět byznysu. A nepotřebujete k tomu platit desetitisíce korun za Google reklamní systém ani jiné komerční produkty. A když, tak jako podporu svého již dobře nastaveného marketingového úspěchu, nikoli ale jako stavební kámen a jediný samospasitelný způsob získávání zákazníků.

Vlog je v podstatě ekvivalentní blogu svým pojetím i obsahem. Vše, co jsem výše napsal o blogu tedy platí i u vlogu. Rozdílem je samozřejmě forma. Zatímco blog je psaný příspěvek, vlog je příspěvek ve formě videa. Mnoho z Vás si teď určitě řekne, že na tvorbu rozumně vypadajícího videa nemá zkušenosti, technické vybavení, odvahu nebo všechno dohromady.

Ano, svět vždy patřil odvážným a těm, kteří si umí poradit. Ve své podstatě nejtěžší část není ta technická, ale opět ta obsahová a tu budete jistě řešit i u psaného blogu. Pro natočení kvalitního videa do vlogu toho vpravdě příliš nepotřebujete a nákladově se vejdete do rozumných pěti až sedmi tisíc korun, aby byl výsledek opravdu profesionální. Podrobně se na natáčení videa podíváme v některém z dalších článků.

Video je zajímavým a velice mocným marketingovým nástrojem. Čím dál více lidí si raději pustí video na YouTube, než aby přečetli textový článek. Proto se nad tvorbou vlogu zamyslete a dejte mu šanci, ikdyž si v tuto chvíli myslíte, že to není pro Vás. Věřte, že odměna bude veliká.

4. Sociální sítě versus vyhledávání na Google

Pojďme si nyní ukázat specifika sociálních sítí a jejich kampaní vůči vyhledávání na Googlu a budování lepší pozice ve vyhledávacím mechanismu.

Pokud sdílíme jakýkoli obsah na sociálních sítích - např. Facebook, budujeme tím naše publikum, sbíráme prokliky na naše produkty a snažíme se je v co největší míře konvertovat na prodeje. Kampaně, které můžeme na Facebooku provozovat jsou založeny na tom, že se náš příspěvek zobrazí dané skupině uživateů, kterou si v kampani sami nastavíme. K našemu příspěvku můžeme získat komentáře, lajky či sdíení. Hlavním faktem ale je, že daný příspěvek uživatel přímo nehledá, ale je mu zobrazen na základě algoritmu Facebooku.

Reklama na Google se chová principiálně podobně, s tím rozdílem, že se nezobrazuje ve formě příspěvku na sociální síti, ale jako banner v podstatě kdekoli na internetu (obvykle tématicky podle toho, co na internetu nejčastěji hledáte a jaká témata čtete).

Z mého pohledu je ale nejzajímavější tzv. organické zobrazování. A tady se právě dostáváme k našemu tématu - pozici Vašeho webu ve vyhledávači Google. Úspěch v organickém vyhledávání Vás nic nestojí, je nejúčinnější a všichni jej chceme. Kdokoli hledá šikovného malíře, napíše do internetu např. Malíř z Brna a my - budeme-li na prvních pěti pozicích výsledku daného hledání, tak jsme vyhráli sportku.

K vybudování dobré pozice na Google či v jiném vyhledávači vedou právě úspěchy našeho webu u uživatelů, na sociálních sítích a tím pádem na počtu prokliků a počtu unikátních návštěv za určité časové období na našem webu, na počtu tzv. zpětných odkazů na naše stránky apod. K dobré pozici ve vyhledávačích se musíme propracovat. Je to věc dlouhodobá, vyžaduje trpělivost, kvalitní obsah a vše, co jsme si doposud v tomto článku řekli. Abychom v této oblasti byli úspěšní, nebude nás to stát hromadu investovaných peněz, ale naopak hromadu smysluplně investovaného času, píle a slz. Zde více než jinde platí známé pořekadlo, že ty nejlepší věci jsou zadarmo...

 

5. Báje a pověsti vládnou světem ...

Právě teď je ten správný čas, abychom si společně vyvrátili několik mýtů, které kolují světem na téma SEO a mnho lidí jim stále věří.

1. To, zda mám kvalitní SEO na webu mi ukáže online nástroj, který testuje SEO mé webové stránky. Jak jsme si v tomto článku ukázali, toto je absolutní nesmysl.

2. Dobrou pozici na Google si mohu vybudovat rychle a snadno nebo si ji mohu zaplatit u některé odborné firmy, která se SEO problematikou zabývá. Pokud jste tento článek četli pozorně, tak víte, že nic takového možné není. Přesto to mnoho firem nabízí. Je pak ale otázkou, s jakým svědomím a smluvními podmínkami si od Vás nechají vyplatit fakturu.

3. Klíčová slova v článku jsou hlavním aspektem úspěch. Ne, toto již v dnešní době neplatí. Google i jiné vyhledávače se dnes již řídí jinými algoritmy a klíčová slova šly do pozadí. Do popředí se naopak dostává kvlaita obsahu.

4. SEO je jednorázová záležitost. Ne. SEO je naopak dlouhodobá aktivita, veliké úsilí a je otázkou měsíců i let.

5. Rychlost webu mě posune na vyšší pozici. Ne, není tomu tak. Rychlost načítání webu sice ovlivňuje pozici ve vyhledávači, ale pouze v negativním slova smyslu. To znamená, že pokud bude Váš web rychlý či průměrný, nebude to mít žádný vliv na Vaši pozici v Google. Jestliže ale bude web velmi pomalý, Google jej odsune na nižší pozici.

Závěrem

Pokud jste dočetli až sem, tak věřte, že jste mi udělali radost. Doufám, že jsem Vám pomohl se trochu zorientovat v problematice propagace Vašich projektů. Dělejte věci dobře, dotahujte je do úspěšného konce, buďte trpěliví, zvažte každou investici desetkrát a mějte kvalitní produkty, služby i obsah. Úspěch se dostaví a pocit uspokojení nad dobře odvedenou prací půjdou ruku v ruce.

Přeji Vám mnoho úspěchů a budu se těšit u dalšího článku nebo videa.

Proč není Váš web v Google?
21.05.2022, Martin Brodecký

Když Váš web není v Google, zákazníci jej nenajdou. Pojďme si společně zodpovědět, proč Vás Google nevidí a co můžete udělat proto, aby se situace změnila. Je to snadné.

Pozor na weby zdarma a online editory
20.05.2022, Martin Brodecký

Proč nejsou jednoduché editory a weby zdarma často vhodné pro Vaše podnikání ať už jste živnostník či velká společnost? Pojďme se na to podívat objektivně.

pencilTato webová stránka používá Cookies

Prohlížením obsahu těchto stránek a využíváním produktů a služeb na těchto stránkách souhlasíte s použitím Cookies. Další informace naleznete v sekci Ochrana soukromí.
Rozumím a beru na vědomí