Úspěšný firemní blog    →    Co potřebujete pro úspěšný firemní blog?

Co potřebujete pro úspěšný firemní blog?

V dnešním  dílu online kurzu zdarma na téma úspěšného prodejního firemního blogování si ukážeme, co je potřeba pro provozování podnikového blogu. Jaké nástroje budeme potřebovat, na co si dát pozor a co je naopak správně.

Není blog jako blog

Nadpis hovoří za vše. Ať už si necháte firemní webové stránky vytvořit kýmkoli a běží na jakémkoli redakčním systému, Váš web by měl vždy respektovat SEO - v našich končinách tedy především procesy od Google a Seznamu. Technické zpracování blogu (resp. celého webu) je základním stavebním kamenem pro budoucí úspěch.

Nebyl bych to já, kdybych opět neměl nějaké trefné přirovnání. Technické zpracování blogu si představte jako základy Vašeho domu. V domě plánujete bydlet dlouho, vychovat v něm své děti a později třeba přistavět další patro. Kdyby do něj po čase zatékalo nebo by jej nešlo vinou špatné izolace v zimě vytopit, tak je marné nakupovat krásný nábytek. S blogem je to stejné. Pokud jsou technické základy špatně, pak ani sebelepší obsah nebude generovat očekávaný výsledek.  Konec teorie, pojďme se podívat prakticky a jednoduše, na co si dát pozor.

Tvar URL adresy článků

URL adresa je alfou i omegou každého článku. Na obrázku výše vidíte správný formát URL adresy. Každý článek v blogu má svou vlastní a unikátní URL adresu. Ta by měla být vždy ve smysluplné podobě a měla by odpovídat hlavnímu nadpisu daného článku. V žádném případě by se v URL adrese článku neměly objevovat žádné parametry s otazníky.

Nyní uvedu chybný formát URL adresy článku. Pokud takovou URL uvidíte na svém blogu, určitě to není důvod k radosti - ba právě naopak je potřeba nešvar napravit. Chybná URL adresa může vypadat třeba takhle:

https://www.mujweb.cz/blog.php?clanek=4&idc=1

Google si v takovém případě z Vaši URL adresy moc obsahu nevyčte. Zjednodušeně lze říci, že jakmile v URL adrese uvidíte znak "=" a "?", tak jste na špatné cestě.

V URL adresách se naopak může vyskytovat znak #. Tento znak odděluje URL nebo ukazuje na konkrétní místo na dané podstránce - není v rámci SEO závadný. Příklad stále správné URL tak může vypadat třeba takto:

https://www.customio.cz/jak-na-uspesny-firemni-blog/#123453521

Zařazení URL adresy článku

Pro Google je důležité, aby samotná URL adresa článku byla v tzv. Rootu. V praxi to jednoduše znamená, že nejlépe jsou hodnoceny URL adresy jako je např. tato:

https://www.customio.cz/proc-neni-vas-web-v-google/

O něco hůře, ale stále dobře jsou hodnoceny adresy tohoto typu:

https://www.customio.cz/blog/proc-neni-vas-web-v-google/

Pokud tedy chceme mít vše na té nejvyšší úrovni, je potřeba zachovávat i toto pravidlo URL adres.

Dostupnost SEO nastavení ke každému článku

Dostupné SEO nastavení ke každému článku v editoru, který používáte k tvorbě blogu je naprosto zásadní. Bez tohoto nastavení se neobejdete. Výše na obrázku uvádím pro znázornění dostupné nastavení v rámci našeho Customio redakčního systému, který dáváme našim klientům vždy k vytvořeným webovým stránkám. Ke každému článku je tedy potřeba nastavit správný Titulek (title), Popisek (META description), klíčová slova a další META tagy. Jak konkrétně jednotlivé hodnoty nastavit si řekneme v dalším dílu našeho online kurzu. 

Kategorie blogu

Pokud používáte ve svém blogu kategorie, vždy je potřeba, aby se každá kategorie chovala jako samostatný článek. To znamená, že každá kategorie musí mít svou vlastní URL adresu i SEO nastavení. Mnohdy se redakční systémy v této oblasti chovají chybně - přepínání kategorií v blogu nepromítnou do URL adres. Je to sice efektní, protože nedochází k reloadu stránky, nicméně velmi zlé řešení pro SEO a vyhledávače obecně. Nehledě na to, že v takovém případě je znemožněno sdílení jednotlivých kategorií právě kvůli absenci unikátních URL adres.

Nechte si zdarma zkontrolovat Váš web a blog, zda je vše tak, jak má být. Obraťte se na nás, nic to nestojí a budete mít jistotu.

Obrázky v blogu

Obrázky jsou nedílnou součástí blogu. Ty, které se nachází uvnitř článku mohou být různě šiřoké i různě vysoké. Striktní pravidla ale platí pro obrázek hlavní - tedy ten, který se zobrazuje v náhledu článku. Tento obrázek se obvykle používá také při sdílení Vašeho článku na sociálních sítích či kdekoli po internetu. 

Doporučených formátů pro hlavní obrázek naleznete mnoho. Já osobně doporučuji držet se osvědčeného standardu, který se vždy a všude zobrazí správně - a to obrázek o velikosti 1280 x 720 pixelů. Jak převést libovolný obrázek do této velikosti si ukážeme v dalších dílech našeho seriálu.

Dávejte pozor také na velikost obrázku jako souboru. Ta by v žádném případě neměla přesáhnout 250 KB.

Nadpisy

Google i ostatní vyhledávače vždy procházejí roboticky obsah našeho článku, aby jej mohly vyhodnotit a zaindexovat. Proto je velmi důležité dodržet správnou hierarchii nadpisů. Vždy začínáme názvem článku - tzn. nadpis označený jako H1 (heading 1). Nadpis typu H1 musí být na dané stránce vždy jen jeden. Následují logicky po sobě jdoucí nadpisy dle úrovní - tzn. H2, H3 a H4. Tyto nadpisy dalších úrovní se na stránce mohou vyskytovat v libovolném počtu. Správná hierarchie nadpisů tedy může vypadat třeba takhle:

Jak psát blog (H1)

Jaké použít obrázky (H2)

Formát obrázků (H3)

Jak publikovat text (H2)

Nejste si ve Vašem editoru jisti, zda máte nadpisy nastaveny správně? Vše si můžete snadno ověřit. Otevřete si Váš článek na internetu, klikněte pravým tlačítkem na jakýkoli nadpis a zvolte možnost Impact v prohlížeči Google Chrome nebo Prozkoumat prvek v prohlížeči Firefox. Výsledek v Chrome vidíte níže na obrázku.

Sitemap

Zjednodušeně řečeno je Sitemap jakási mapa Vašeho webu. Této mapě rozumí Google i ostatní vyhledávače. Sitemap je klíčová, protože Google roboti "chodí" po této mapě webu a právě na základě takové mapy zařazují do vyhledávače Vaše články a podstránky. Sitemap obsahuje soupis všech aktuálních URL adres na Vašem webu. Když přidáte do svého blogu článek, přidá se i nová URL. Tato URL se následně musí přidat také do Sitemapy.

Kdykoli můžete jednoduše ověřit, že Váš blog či web má takovou mapu a že je tato mapa aktuální. Stačí pouze zadat ve Vašem prohlížeči URL adresu Vašeho webu, následně lomítko a název souboru "sitemap.xml". Příklad takové adresy:

https://www.customio.cz/sitemap.xml

Správný redakční systém by měl tuto mapu aktualizovat kdykoli vydáte nový článek a tím zajistit maximální rychlost indexace. Ve své praxi se bohužel až příliš často setkávám s tím, především agenturní weby toto vůbec neřeší. Jak je na tom Váš web?

Nechte si vytvořit opravdu profesionální webové stránky, kde se nebudete muset o nic starat. O vše se postaráme za Vás, blog správně nastavíme a SEO i Google vyřešíme za Vás. Cena takového webu bez starostí může být např. 990 Kč / měsíčně s kompletním servisem, špičkovým redakčním systémem a dalšími funkcemi. Mrkněte do našeho ceníku: https://www.customio.cz/web-pro-zivnostniky/

Robots.txt

I toto je jedna z technických součástí blogu resp. webu. Úplně stačí, pokud ověříte, že je tento soubor přítomen. Můžete tak učinit velmi jednoduše zadáním adresy Vašeho webu, za kterou připíšete /robots.txt.

https://www.customio.cz/robots.txt

Respektujte návyky návštěvníků, tedy UX

Uživatelé internetu jsou zvyklí na určité ovládání. Ověřte, že toto ovládání respektuje i Váš web a Váš blog. Při otevírání článku blogu by měl být vždy klikatelný nadpis článku i náhledový obrázek. Dalším aspektem pohodlnosti je správná šířka čteného textu. Ta by měla být obvykle výrazně užší než zbytek stránky. Jednoduše řečeno - delší článek by měl být dostatečně úzký na to, aby se na velkém monitoru dobře četl.

Je Váš blog připraven?

Výše jsme si stručně, netechnicky a jednoduše definovali technické náležitosti každého správného blogu. Splňuje Váš blog všechny body? Pokud ano, můžeme se společně  v dalších dílech pustit do obsahových témat. Postupně Vás seznámím třeba s obrázky (jak je upravit, kde je vzít, jak je vkládat), stylistikou, podíváme se na propagaci, sdílení, kampaně, nezapomeneme ani na sledování našeho úspěchu v rámci Google nástrojů Analytics a dostaneme se také k videu či zvuku.

Přeji Vám mnoho úspěchů ve Vašem podnikání a doufám, že se Vám tento online kurz zdarma líbí.

Jak na úspěšný firemní blog?
13.06.2022, Martin Brodecký

Jak psát úspěšný firemní blog, který bude prodávat naše produkty a služby? První díl online kurzu zdarma, který Vám pomůže s propagací Vaší společnosti na internetu formou blogu.

pencilTato webová stránka používá Cookies

Prohlížením obsahu těchto stránek a využíváním produktů a služeb na těchto stránkách souhlasíte s použitím Cookies. Další informace naleznete v sekci Ochrana soukromí v sedmém odstavci - Jak zpracováváme Cookies a další online identifikátory.
Rozumím a beru na vědomí